Adidas skal ditsje Milan

141
We are not AC Milan anymore...

Et av de mest ikoniske fotballparene kommer til å få en plutselig og trist slutt. Adidas skal trolig avbryte avtalen med AC Milan i 2018, fem hele sesongen tidligere enn planlagt. Den opprinnelige kontrakten fra 1998 skulle vare utover 2023, men det tyske selskapet har valgt å bruke et klausul som gir dem lov til å trekke seg neste vår.

Avgjørelsen kom mens Milan gikk gjennom det vanskelige salget til kineserne, selv om klubbens ambisjøse sommeroverganger hadde oberbevist Adidas om et forlenget samarbeid i minste laget til 2019.
Det spekuleres at merket med de tre stripene vil nå fokusere seg på Juventus i Serie A og derfor må Milan skaffe seg en ny draktleverandør for neste sesong.
I tillegg har klubben også mistet Audi, som har fullstendig forlatt fotballverden, og er uten bilsponsor. Ikke god reklame til Italias mest internasjonal fotballag, men først og fremst dårlige nyheter til budsjett, for Adidas-avtale var verdt nesten 20 millioner euro per år.

Hvem overtar en historisk drakt?

Milan er altså en het free-agent på draktmarkedet, selv om er alternativene færre enn man tenker.
Nike er allerede med Inter (og Roma) og det er tvilsomt at Milan vil ‘dele’ ære og penger med byrivalene.
Kappa har Napoli som hovedklubb i serien, mens Macron har Lazio (og er kanskje ikke ‘store’ ennå).
Det kan jo åpne seg til nye leverandører, som ikke har vært i Serie A ennå. New Balance og Under Armor kan garantere eksklusivitet til Milan, med unike og ofte iøynefallende mønster.

Kommentarer

kommentarer